هفته جوان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز: سرمایه گذاری بر سلامت نیروی انسانی جوان، محور توسعه پایدار و سرمایه سازمانی
در چارچوب برنامههای ترویجی و آموزشهای مستمر سلامت محیط کار و با هدف توانمندسازی مهمترین سرمایه هر سازمان، کارگاه آموزشی "سرمایه گذاری بر سلامت نیروی انسانی جوان و توسعه پایدار" با حضور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کارون، رئیس گروه مدارس و جوانان، کارکنان و مدیران شرکت آبان بسپار و با مشارکت کارشناسان مرکز بهداشت شهرستان کارون برگزار شد. این کارگاه که با هدف ارتقای آگاهی و تغییر نگرش در زمینه خودمراقبتی و پیشگیری از بیماریها طراحی شده بود، مورد استقبال گسترده حاضرین قرار گرفت.
دکتر مهرداد شریفی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، در این کارگاه آموزشی با تأکید بر این که ۸۵ درصد سرمایه و ظرفیت پیشرفت هر سازمان، نیروی انسانی سالم و توانمند آن است، محور اصلی سخنان خود را بر رابطه مستقیم بین سلامت و توسعه متمرکز کرد. وی اظهار داشت: توسعه پایدار زمانی محقق میشود که نیروی کار یک جامعه یا سازمان، از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی برخوردار باشد. انسان سالم، مولد، خلاق و باانگیزه است و این همان موتور محرک پیشرفت است. ما در نظام سلامت، باور داریم که آموزش، کلید تغییر است؛ آموزش میتواند نگرشها را متحول، رفتارهای غلط را حذف و الگوهای صحیح زندگی را جایگزین کند. شعار همیشگی ما این است: پیشگیری، همیشه آسانتر، ارزانتر و عاری از عارضه است. غفلت از این اصل، فرد و جامعه را به سمت درمانهای پیچیده و پرهزینه سوق میدهد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه به دستاوردهای بزرگ بهداشتی پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در دهههای اخیر، با پیشرفتهای چشمگیر در حوزه بهداشت، درمان و بهبود شاخصهایی مانند سواد سلامت و تغذیه، به موفقیتهای تاریخی دست یافتهایم. بهطور مشخص، استان خوزستان موفق به دریافت گواهی حذف بیماری سرخک و ریشهکنی فلج اطفال شده است. اینها نشاندهنده قدرت نظام مراقبتهای بهداشتی اولیه است.
وی سپس با هشدار درباره تغییر الگوی بیماریها افزود: اما امروز با یک اپیدمی خاموش و جدید روبرو هستیم. در حال حاضر، حدود ۸۵ درصد از بار بیماریها و بیش از ۹۰ درصد از مرگومیرها در استان خوزستان و کشور، ناشی از بیماریهای غیرواگیر است. بیماریهایی مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماریهای قلبی-عروقی و سرطانها که ریشه در سبک زندگی نادرست دارند.
دکتر شریفی با ارائه آمارهای نگرانکنندهای از وضعیت سلامت در استان، تصریح کرد: متأسفانه بررسیها نشان میدهد حدود ۸۰ درصد از مردم خوزستان از تحرک بدنی کافی برخوردار نیستند. این در حالی است که حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط در روز، یک ضرورت برای سلامتی است. ورزش منظم، چهار هورمون مهم مرتبط با شادی، نشاط، انگیزه و کاهش درد را در بدن ترشح میکند. بنابراین، ورزش نهتنها سلامت جسم را تضمین میکند، بلکه یک داروی قدرتمند برای حفظ سلامت روان و پیشگیری از بیماریهایی مانند افسردگی و اضطراب است. وی بعد دیگری از سلامت را نیز یادآور شد: ما نباید از سلامت معنوی غافل شویم. توکل به خدا، انس با دعا و شنیدن آیات قرآن، آرامش عمیقی ایجاد میکند که ارتقادهنده این بعد از سلامت است.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به معضل فشار خون در جوانان اشاره کرد و هشدار داد: امروزه حدود ۲۰ درصد از جوانان بالای ۲۰ سال در استان خوزستان به فشار خون مبتلا هستند. این آمار بسیار جدی است. ریشه این مشکل را باید در تغذیه ناسالم، مصرف بالای فستفودها، استفاده از روغنهای نامناسب و مصرف نمک اضافی جستجو کرد. این الگوی غذایی غلط، بستر را برای بیماریهای مزمن فراهم میسازد.
در ادامه این کارگاه، دکتر یوسف خلیفپور، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کارون، با تشکر از شرکت آبان بسپار برای توجه به سلامت کارکنان، بر نقش محیطهای کاری در ترویج سبک زندگی سالم تأکید کرد. وی گفت: محیط کار، بخش عمدهای از زمان و انرژی کارکنان را در بر میگیرد. بنابراین، میتواند به یک کانون تاثیرگذار برای آموزش و ترغیب به سلامت تبدیل شود. برنامههایی مانند غربالگریهای دورهای، مشاورههای تغذیه، ایجاد امکانات برای ورزش و تحرک در محیط کار، و آموزشهای مستمر، میتواند به سلامت نیروی انسانی و در نتیجه، بهرهوری و نشاط سازمانی منجر شود. شبکه بهداشت شهرستان کارون آمادگی کامل دارد تا در این مسیر، همراه و همکار شرکتها و سازمانها باشد.
نظر دهید